15-19 Μαρτίου 2023

Ταξίδι στην Κύπρο

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ  15-19 ΜΑΡΤΙΟΥ 2023

Το Παράρτημα Ξάνθης της Ενώσεως Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, πραγματοποίησε για δεύτερη φορά μετά το 2018 ταξίδι –προσκύνημα στην μαρτυρική Κύπρο, από 15-19 Μαρτίου 2023.

Συνολικά πενήντα δύο (52) συνάδελφοι και φίλοι του Παραρτήματος από Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Ασπροβάλτα, Θεσσαλονίκη, Κατερίνη και Ιωάννινα, συγκεντρωθήκαμε στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης και αναχωρήσαμε αεροπορικών για την Κύπρο.

Το 5θήμερο ταξίδι μας αναλυτικά κατά ημέρα περιέλαβε:

ημέρα 15-03-2023 ΤΕΤΑΡΤΗ: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΛΑΡΝΑΚΑ – ΛΕΜΕΣΟΣ

Άφιξη στο αεροδρόμιο της Λάρνακας, επιβίβαση στο λεωφορείο και πρίν κινηθούμε προς Λάρνακα, επισκεφθήκαμε το τέμενος Χαλά Σουλτάν Τεκκέ, δίπλα στο αεροδρόμιο,  ένα σημαντικό μουσουλμανικό τέμενος που αναφέρεται τέταρτο μετά τα τεμένη της Μέκκας, της Μεδίνας και  του Αλ Ακσιά στην Ιερουσαλήμ. Αναχωρήσαμε για την πόλη της Λάρνακας, όπου προσκυνήσαμε τον τάφο του Αγίου Λαζάρου που βρίσκεται κάτω από την Αγία Τράπεζα, του ομώνυμου ναού. Ο μεγαλοπρεπής ναός χτίστηκε από τον αυτοκράτορα Λέοντα ΣΤ’ τον Σοφό, τον 9ο  αιώνα και αναστηλώθηκε τον 17ο αιώνα.  Η εκκλησία είναι ένα από τα ωραιότερα δείγματα της Βυζαντινής αρχιτεκτονικής στην Κύπρο. Στη συνέχεια περιηγηθήκαμε στο διάσημο παραλιακό δρόμο της Λάρνακας τις Φοινικούδες που οφείλει το όνομα του στους φοίνικες που βρίσκονται στις δύο πλευρές του δρόμου. Ακολούθως κινηθήκαμε προς την Λεμεσό και εγκατασταθήκαμε στο ξενοδοχείο «Καπετάνιος Οδύσσεια» στην παραλία της Λεμεσού.

2η ημέρα 16-03-2022 ΠΕΜΠΤΗ:  ΛΕΜΕΣΟΣ - ΟΡΟΣ ΤΡΟΟΔΟΣ - ΜΟΝΗ ΚΥΚΚΟΥ - ΛΕΜΕΣΟΣ

Μετά το πρόγευμα αναχωρήσαμε για να ξεναγηθούμε στα ορεινά καταπράσινα θέρετρα της Κύπρου. Διασχίσαμε την οροσειρά Τρόοδος, που είναι 1.750 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας και επισκεφτήκαμε  το τραγουδισμένο από τον Σεφέρη χωριό Πλάτρες. Συνεχίσαμε για το Θρονί της Παναγίας, σε υψόμετρο 1450 μέτρα, όπου επισκεφτήκαμε τον τάφο του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ του Πρώτου Προέδρου της Κύπρου και τον νεόκτιστο ναό στο Θρονί της Παναγιάς, όπου  κατά τα χρόνια της Βενετοκρατίας στο νησί, ανέβαζαν στην κορυφή του βουνού την εικόνα της Παναγίας και την τοποθετούσαν σε ξύλινο θρόνο τελώντας παράκληση για τερματισμό της ανομβρίας. Από το γεγονός αυτό προέρχεται και το όνομα της τοποθεσίας, «Θρονί» της Παναγιάς.

Κατηφορίσαμε προς το Εντυπωσιακό και γνωστότερο Μοναστήρι της Κύπρου  την Ιερά μόνη Kύκκου η οποία ιδρύθηκε το 1100 και αφιερώθηκε στην Παναγία. Στεγάζει μια από τις τρεις σωζόμενες εικόνες της Παναγίας που αποδίδονται στον Απόστολο Λουκά. Προσκυνήσαμε και επισκεφτήκαμε το Μουσείο της Μονής. Συνεχίσαμε την κατάβασή μας και επισκεφτήκαμε το γραφικό παραδοσιακό χωριό Όμοδος, όπου στον Ι.Ν. του Τιμίου Σταυρού υπάρχει Τίμιο Ξύλο και τεμάχιο ματωμένου σχοινιού με το οποίο έδεσαν τον Χριστό πάνω στο Σταυρό.

Γευματίσαμε και επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο στη Λεμεσό, όπου κατά τη διάρκεια του δείπνου απολαύσαμε  παραδοσιακή κυπριακή βραδιά με χορούς με τα ποτήρια , τη σήτα κλπ.

3η ημέρα 17-03-2023 ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: ΛΕΜΕΣΟΣ – ΛΕΥΚΩΣΙΑ -  ΛΕΜΕΣΟΣ

Μετά το πρόγευμα κατευθυνθήκαμε προς την πρωτεύουσα της Κύπρου την Λευκωσία και επισκεφθήκαμε το Στρατόπεδο της ΕΛΔΥΚ στο χωριό Μαλούντα όπου μας υποδέχθηκαν τα στελέχη της Δύναμης με επικεφαλής τον Διοικητή της Συνταγματάρχη (ΠΖ) Παναγιώτη Κεραμιδά. Τελέσαμε τρισάγιο υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των πεσόντων  και κατέθεσε στεφάνι στο Ηρώο των πεσόντων, ο πρώην Πρόεδρος του Παραρτήματος Αντγος ε.α. Γεώργιος Γεωργιάδης. Ψάλλαμε το Εθνικό Ύμνο, περιηγηθήκαμε στο Μουσείο της ΕΛΔΥΚ και στο Στρατόπεδο, ανταλλάξαμε αναμνηστικά και αποχωρήσαμε με συγκίνηση προς την πόλη της Λευκωσίας και συγκεκριμένα στον Τύμβο της Μακεδονίτισσας, το ανακαινισμένο στρατιωτικό  νεκροταφείο όπου βρίσκονται θαμμένοι αξιωματικοί και οπλίτες  που έπεσαν υπερασπιζόμενοι την Κύπρο κατά την εισβολή των Τουρκικών στρατευμάτων το 1974.

Μας υποδέχθηκε ο Δκτής της 4ης ΤΑΞ ΠΖ Ταξίαρχος Σπύρος Χαραλαμπίδης, του υπεύθυνου για το Μνημείο Σχηματισμού και αφού μας έγινε ενημέρωση, ήρθαν να μας υποδεχθούν, ο Αρχηγός του ΓΕΕΦ Αντγος  Δημόκριτος Ζερβάκης και ο ΥΠΑΜ κ. Μιχάλης Γεωργάλλας. Ο Πρόεδρος του Παραρτήματος Υποστράτηγος ε.α. Ιωάννης Κουτσαϊμάνης κατέθεσε στεφάνι, ψάλλαμε όλοι μαζί τον Εθνικό Ύμνο και δεχθήκαμε αναμνηστικές πλακέτες από το ΓΕΕΦ και ΥΠΑΜ.

Συνεχίσαμε το προσκύνημά μας στα Φυλακισμένα Μνήματα, στο χώρο των Κεντρικών Φυλακών Λευκωσίας, στον οποίο είχαν ταφεί κατά τη διάρκεια του Απελευθερωτικού Αγώνα 1955-59 οι εννέα απαγχονισθέντες αγωνιστές από τους Άγγλους. Στα δεξιά της εισόδου βρίσκονται  οι τάφοι των ηρώων,  στα  αριστερά τα κελιά των μελλοθάνατων και η αγχόνη στην οποία οι Άγγλοι εκτέλεσαν τους εννέα ήρωες. Ο κ. Στέλιος Παπαστυλιανού μας ξενάγησε στο χώρο.

Ακολούθως συνεχίσαμε την ξενάγησή μας στο κέντρο της Λευκωσίας, στην οδό Λήδρας και στο Παρατηρητήριο του Πύργου ΣΙΑΚΟΛΑ από όπου είδαμε την «Πράσινη Γραμμή» και την κατεχόμενη Λευκωσία τη μόνη διηρημένη πρωτεύουσα της Ευρώπης. Επιστέψαμε στο ξενοδοχείο μας στη Λεμεσό πλήρεις συγκινήσεων.

4η ημέρα 18-03-2023 ΣΑΒΒΑΤΟ : ΛΕΜΕΣΟΣ – ΔΕΡΥΝΕΙΑ - ΑΓΙΑ ΝΑΠΑ - ΛΕΜΕΣΟΣ

Μετά το πρωινό στο ξενοδοχείο αναχωρήσαμε για τη Δερύνεια – Αγία Νάπα. Πρώτη στάση στο Λιοπέτρι όπου στις 2 Σεπτεμβρίου 1958 δόθηκε από 4 ήρωες μαχητές της ΕΟΚΑ η ομώνυμη μάχη του Αχυρώνα Λιοπετρίου, γνωστή και ως «Νέο Χάνι της Γραβιάς», εναντίον 200 και πλέον Βρετανών αποικιοκρατών. Μετά από 6ωρη μάχη και αφού οι Βρετανοί έριξαν εμπρηστικές βόμβες από ελικόπτερο, έπεσαν νεκροί από τα πυρά των Βρετανών , καθώς πραγματοποίησαν ηρωική έξοδο, οι μαχητές του αχυρώνα,   Ανδρέας  Κάρυος, Ηλίας Παπακυριακού,  Φώτης  Πίττας και ο Χρίστος Σαμαράς. Ξεναγηθήκαμε και ενημερωθήκαμε στον αχυρώνα που λειτουργεί και ως μουσείο και η επίσκεψή μας συνέπεσε και με την επίσκεψη στρατιωτών της 355 ΕΜΑ. Στεφάνι στις προτομές των 4 ηρώων κατέθεσε ο Αντγος ε.α. Ευάγγελος Παντούλας, συνταξιδιώτης μας από τη Θεσσαλονίκη και ψάλλαμε όλοι μαζί, ταξιδιώτες, στρατιώτες και κάτοικοι του χωριού που ήρθαν να μας υποδεχθούν τον Εθνικό μας Ύμνο.

Στον χώρο του Αχυρώνα συναντήσαμε και τον εγγονό του ήρωα πρώτου νεκρού του Αγώνα της ΕΟΚΑ για την Ένωση, Μόδεστου Παντελή, ο οποίος τα μεσάνυχτα της 31ης Μαρτίου προς την 1η Απριλίου του 1955, ανέλαβε με τον Ανδρέα Κάρυο να προκαλέσει βραχυκύκλωμα σε ηλεκτροφόρα σύρματα που τροφοδοτούσαν στρατόπεδο έξω από τον οικισμό Αυγόρου, σκοτώθηκε όμως από ηλεκτροπληξία στην προσπάθειά του να κόψει ένα από τα ηλεκτρικά καλώδια υψηλής τάσης, ενώ και ο Κάρυος υπέστη εγκαύματα. Στο σπίτι του ήρωα συναντήσαμε την υπέργηρη χήρα του ήρωα Αποστολού και τον γιό του Παναγιώτη. Ο Πρόεδρος του Παραρτήματος επέδωσε ένα αναμνηστικό του Παραρτήματος ΕΑΑΣ Ξάνθης για να συμπεριληφθεί με τα άλλα στο σπίτι – μουσείο του ήρωα.

Συνεχίσαμε προς Δερύνεια όπου στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αμμοχώστου παρακολουθήσαμε σύντομα βίντεο για την Αμμόχωστο, προ και μετά την εισβολή του 1974 καθώς και για τα τραγικά γεγονότα του Αυγούστου του 1996 με τις δολοφονίες από τους Τούρκους του Τάσου Ισαάκ και Σολωμού Σολωμού. Από την ταράτσα του κτιρίου είδαμε  με τα  κιάλια την νεκρή πόλη της Αμμοχώστου στα κατεχόμενα.

Κατόπιν επισκεφθήκαμε και προσκυνήσαμε το μοναστήρι της Αγίας Νάπας, περιηγηθήκαμε στην πόλη και αναχωρήσαμε για τη παλιά πόλη της Λεμεσού.

Σκοπός μας ήταν να επισκεφθούμε το Μεσαιωνικό Κάστρο και την μαρίνα της πόλης αλλά τα σχέδιά μας τα χάλασε η καταρρακτώδης βροχή. Λίγοι «γενναίοι» συνέχισαν την περιήγηση.

5η ημέρα 19-03-2023 ΚΥΡΙΑΚΗ: ΛΕΜΕΣΟΣ – ΜΟΝΗ ΜΑΧΑΙΡΑ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μετά το πρωινό, την προετοιμασία και φόρτωση  των αποσκευών στο λεωφορείο, αναχωρήσαμε για το κρησφύγετο και τον τάφο του Αρχηγού της ΕΟΚΑ Γεωργίου Γρίβα –Διγενή όπου μας υποδέχθηκε, ενημέρωσε και μας ξενάγησε στον χώρο-μουσείο η παλιά μας γνώριμη κα Έλλη Χριστοδουλίδου, η ηρωίδα που έκρυβε στο σπίτι της τον αρχηγό της ΕΟΚΑ. Ο Πρόεδρος του Παραρτήματος της επέδωσε αναμνηστικό του Παραρτήματος και όλοι μαζί ψάλλαμε τον Εθνικό μας Ύμνο πάνω στον τάφο του ήρωα Γ. Γρίβα – Διγενή.

Κινηθήκαμε προς τη Μονή Μαχαιρά με μια μικρή στάση στο παραδοσιακό χωριό Λεύκαρα, γνωστό για τα ασημικά και υφαντά του.

Η Μονή Μαχαιρά βρίσκεται στις πλαγιές της βουνοκορφής Κιόνια στην κοιλάδα των βουνών του Μαχαιρά, είναι μια από τις πιο γνωστές μονές στο νησί και στεγάζει τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας του Μαχαιρά, που αποδίδεται στον Απόστολο και Ευαγγελιστή Λουκά. Σύμφωνα με το θρύλο, ένας άγνωστος ερημίτης έφερε κρυφά στην Κύπρο την εικόνα κατά τα χρόνια της εικονομαχίας (μεταξύ του 8ου και 9ου αιώνα μ.Χ.) και τη φύλαξε στη σπηλιά του μέχρι το θάνατό του γύρω στο 1145. Ευλογημένοι με τη θεία χάρη, οι ερημίτες Ιγνάτιος και Νεόφυτος, ανακάλυψαν τη σπηλιά - που ήταν καλυμμένη από θάμνους - και μπόρεσαν να φθάσουν σ΄ αυτή κόβοντας την άγρια βλάστηση με ένα μαχαίρι που τους είχε δοθεί από θεϊκό χέρι. Ως αποτέλεσμα, ανακάλυψαν την εικόνα στην οποία δόθηκε το όνομα «Μαχαιριώτισσα» από τη λέξη «μαχαίρι». Το Μοναστήρι χτίστηκε στο ίδιο σημείο, λαμβάνοντας επίσης το ίδιο όνομα.

Δίπλα στη Μονή υπάρχει το Μουσείο του Γρηγόρη Αυξεντίου και του Αγώνα της ΕΟΚΑ και ο φύλακάς του κ. Χριστόφορος Σάββα μας υποδέχθηκε και μας ξενάγησε με χαρά. Όλοι μαζί βγήκαμε μια αναμνηστική φωτογραφία στο ορειχάλκινο τεράστιο άγαλμα του ήρωα Γρηγόρη Αυξεντίου που βρίσκεται έξω από το μουσείο.

Κοντά στη Μονή Μαχαιρά βρίσκεται και το τελευταίο κρησφύγετο του Υπαρχηγού της ΕΟΚΑ Γρηγόρη Αυξεντίου, όπου στις 3 Μαρτίου 1957, όταν πολλοί Βρετανοί στρατιώτες περικύκλωσαν το χώρο, αποφάσισε να αντισταθεί, πολεμώντας δέκα ώρες πριν τον κάψουν ζωντανό, αρνούμενος να παραδοθεί. Προσκυνήσαμε, στεφάνι κατέθεσε το μέλος του Παραρτήματος Ταξίαρχος ε.α. Αργύριος Ανδριώτης και όλοι μαζί ψάλλαμε τον Εθνικό μας

Ύμνο που αντήχησε στα βουνά του Μαχαιρά. Στη συνέχεια ο Πρόεδρος του Παραρτήματος έκανε μια σύντομη περιγραφή της τελευταίας μάχης του ήρωα Γρηγόρη Αυξεντίου.

Γεμάτοι συγκίνηση αλλά και Εθνική υπερηφάνεια κατηφορίσαμε προς τη Λεμεσό, όπου γευματίσαμε και αναχωρήσαμε για το αεροδρόμιο.

Αποχαιρετήσαμε τον εξαίρετο οδηγό του λεωφορείου μας κ Γιώργο  Κούτουκα από το Παραλίμνι και πετάξαμε για Θεσσαλονίκη. Στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης αποχαιρετήσαμε την εκπρόσωπο του ταξιδιωτικού γραφείου και ξεναγό κα Χρυσούλα Βούτσινου και τους συνταξιδιώτες μας από Κατερίνη, Ιωάννινα και Θεσσαλονίκη και συνεχίσαμε για Ξάνθη όπου φτάσαμε περί τα μεσάνυχτα, κουρασμένοι μεν αλλά γεμάτοι αναμνήσεις, συγκίνηση και εμπειρίες.